Pamírske dobrodružstvo
Martin Kmeťo
Pik Lenina. Foto: Ján Matlák. |
Pik Lenina s výškou 7134 metrov je jednou z
najdostupnejších sedemtisícoviek. Patrí do tretieho najvyššieho
pohoria a nachádza sa na hraniciach Kirgizstanu a Tadžikistanu.
Na trase výstupu sa budujú zväčša tri postupové tábory pri
prevýšení približne 3300 metrov. Nebezpečenstvom výstupu sú
trhliny a počasie, ktoré je pod psa už tri roky. Napriek tomu sa
v týchto končinách túla stále viac Čechov, Poliakov a verím, že
po tejto reklame pribudnú aj Slováci.
Keď ideš prvýkrát do veľkých hôr máš rôzne predstavy. Niečo
si počul, niečo prečítal a zbytok vysníval. Na mieste zistíš, že
knihy neklamali, to čo vraveli známi sedí tiež - a predsa je to
jedinečné a vždy inak. Takto to bolo v Pamíre 7. až 30. júla
2000. Všetky expedície začínajú rovnako, teda klopaním na dvere
bohatých priaznivcov športu. To, aký majú názor na horolezectvo
ľudia, ktorí ho neskúsili, viete sami. Je teda jasné, že tých
kľučiek je treba chytiť veľa. Pri nemožnosti zohnať peniaze
aspoň na letenky sa našlo pár priaznivcov, čo nám pomohli aspoň
výstrojom, stravou a neodmysliteľným pivom. Za to im patrí naša
vďaka.
Od prvej myšlienky po odchod ubehol jeden mesiac. Zišli sme
sa deviati Slováci a traja Poliaci. Zloženie bolo pestré.
Skupinu tvorili šiesti vojaci z povolania, kedže to bola
vojenská expedícia, traja dobrovoľní členovia horskej služby,
podnikatelia, spestrením bola Magduška a duševným blahom kňaz.
Maniaci do lezenia sme boli všetci. Cestu a pobyt zabezpečovala
cestovná kancelária EURO ASIA (nech je jej zem ľahká). Mali sme
s ňou určité problémy.
Do lietadla sme nasadli 7. júla naobliekaní tak, že by sme
cestu vydržali aj na krídle. Účel to splnilo, doláre sa
ušetrili. Trasa cesty pod horu bola zvolená cestovkou zámerne
tak zložito pre nižšiu cenu. Či sa to však naozaj oplatí,
posúďte sami: Prvý let smeroval do St. Peterburgu, odkiaľ bol
prípoj až o 20 hodín, takže bolo dosť času na prehliadku mesta a
AURÓRY, ktorá to všetko spackala. Pokračovali sme letom do Alma
Aty, hlavného mesta Kazachstanu. Prekvapením pre všetkých boli
nemilosrdní colníci, ktorí nás chceli poslať späť rovnakým
lietadlom. Neodleteli sme len vďaka našej tvrdohlavosti. To však
situáciu nevyriešilo. Bez víz, o ktorých sme vedeli, že sú
potrebné (cestovka naše upozornenia nebrala vážne a odvolávala
sa na dôveryhodné info, že nič netreba) nám nechceli dovoliť ani
transfer cez krajinu. Vyriešenie tohoto problému nás stálo dva
dni a 500 dolárov kreditu na satelitnom telefóne. Pri odchode
nás dobre poznal celý personál letiska. Cesta sa neprestávala
komplikovať. Z Alma Aty sme pokračovali autokarom do hlavného
mesta Kirgizstanu – Biškeku a odtiaľ vnútroštátnym letom do Ošu.
Napriek sľubom vodiča, že to stihneme, nám lietadlo uletelo pred
nosom. Noc strávená na ubytovni pre letušky vzrušujúca nebola.
Ráno sme si na lietadlo radšej privstali a chvalabohu po
50-minútovom lete strávenom modlením bol naším dopravným
prostriedkom až po základný tábor už len gruzovik. Auto bolo
predsa len určitým bezpečím oproti staručkým túčkam s mávajúcimi
krídlami a netesniacou kabínou. Po nákupe na bazáre a
8-hodinovej ceste nás po piatich dňoch privítal základný tábor.
Expedícia Pamír 2000. Foto: Ján Matlák. |
Každý rok je BC postavený na Lukovej poľane vo výške 3800
metrov. Niektorý z nás príchod do tejto výšky pocítili v hlave,
ale na druhý deň bolo všetko v poriadku. Úvodné dni nám počasie
prialo, tak sme sa po prvej aklimatizačnej túre ponáhľali do
jednotky. Prevýšenie bolo len 500 metrov, ale štreka riadna.
Trasa najprv viedla do sedla Puteševstveľnikov vo výške 4180
metrov, odtiaľ šikmým suťoviskom na ľadovec. A po ľadovci ešte
dva kilometre. Tento úsek bol relatívne bezpečný. Pri pomyslení
na návraty cez sedlo sme od začiatku hľadali novú cestu na
ľadovec. Aklimatizovali sme sa v dvoch skupinách po šesť ľudí.
Po aklimatizačke do 5300 metrov sme všeci zišli do jednotky a BC,
kde sa vybrali 3 skupiny po 4 ľuďoch. Pri návrate z dvojky do
jednotky si jednu trhlinu pozrel z vnútra náš doktor. Našťastie
sa pád skončil iba šokom a škrabancami, keď doktora po ôsmich
metroch zastavilo telo v zúžení trhliny.
Po jednodňovom oddychu vyrazila prvá útočná skupina. Aby
náhodou Murphyho zákony neklamali, začalo sa kaziť počasie.
Snežilo, fujačilo a nad horou sa preháňali husté mraky. To nám
ale nemohlo pokaziť náladu. Všeci sme verili, že všetko bude
nakoniec O. K.
V jednotke nás vítala večne usmiata Magda, ktorá vždy chutne
navarila. Zatiaľ sme boli Erik, Viki, Laco a ja v pohode. Bodaj
by nie, keď ako zákusok bola oravská slanina a dobré slovenské
pivko. Druhý deň sa išlo o tábor vyššie. Viki a Laco si
pribalili lyže. Chceli z vrcholu zlyžovať. V dvojke to
nevyzeralo dobre. Padnuté lavíny, veľa nového snehu a
viditeľnosť na dva metre.
Vrcholový hrebeň, v pozadí vrchol, Vlado Švancár, cca 7000
m.
Foto: Ján Matlák. |
Druhé družstvo teda mení plány z pôvodného náročnejšieho
Lipkina, kde neustále padajú lavíny, na normálku. Ďalší deň sa
teda posúvame obidve družstvá o tábor vyššie okrem Laca, ktorý
čaká na druhú skupinu v dvojke. Nás čaká ešte na vrchole
Razdelnej (začiatok vrcholového hrebeňa vo výške 6215 metrov)
prekvapenie: Sedí tam bezmocne jeden Poliak. Dozvedáme sa, že
zafúkalo chodník a pri nulovej viditeľnosti nevie, kadiaľ ďalej.
Riadne fučí, tak si obliekame teplejšie veci a hľadáme cestu.
Keď sme našli konečne trojku, Erik sa prepadá priamo na hrebeni
tri metre od poľského stanu do trhliny. Pri páde stihol
roztiahnuť ruky, a tak si poradil sám.
Vietor tu besnie, tak sa hneď schovávame do nášho namakaného
stanu od Hannahu. To ešte nevieme, že to bude na dve dlhé noci.
Večer spokojne varíme lahodné rýchle šálky a vegetujeme. Erik
nemá spacák, tak noc trochu preklepe v pérovom komplete. Ráno je
beznádejné, počasie sa mení, bohužial asi k horšiemu. Von
vychádzame iba na potrebu a pre sneh. Za celý deň v stane sme
prebrali pizduchy a cecane komplet od anatomických výčnelkov až
po najzvodnejšie oblečenie. Po vyčerpaní témy ženy a sex sa
ujalo žrádlo na všetky spôsoby ála Novotný.
Druhá noc v trojke bola chladnejšia, preto spal Erik medzi
nami, aby bol pod oboma spacákmi. Ráno sa počasie na krátko
zlepšuje, tak chceme zísť dolu. Skupina Čechov a jeden Francúz
mieria na vrchol. Počasie je nestabilné, veľké šance im
nedávame. Problém je zísť aj dolu. Svah z Razdeľnoj po návale
nového snehu je lavinózny. Zasa blúdime v hmle. Hrebeň je široký
a neprehľadný. Po príchode do dvojky vyráža druhá skupina v
zložení Juro, Vlado a dvaja Lacovia do trojky na pokus o vrchol.
Želáme im lepšie počasie. Laco V. sa vracia ešte v ten istý deň
po zlyžovaní z Razdelnoj do dvojky a Laco D. to otáča pre
omŕzajúce nohy v 6000 metroch. Ja s Erikom pokračujeme do
jednotky. Viki a Laco zostávajú ako podpora v dvojke.
Vlado s Janom nás informujú, že Francúz bol na vrchole, ale
je úplne grogy, tak ho dávajú dohromady. Pokúšal sa o zlyžovanie
z vrcholu. Chalani na ďalší deň vyrážajú na vrchol v rovnako
zlých podmienkach. Po päťhodinovom výstupe sú na vrchole. Pre
veľmi zlé počasie hneď schádzajú dolu. Za pár dní sa stretneme
všetci v základnom tábore. V posledný deň ešte veľký bazár.
Večer sa pije hriatô a spievajú inter songy, pričom hitom sa
stáva Na kráľovej holi... Ráno prichádza Kamaz a my sa celkom
radi vraciame do civilizácie.
SPONZORI : M+M Nitra, HANNAH, ALPINUS.
KIRGIZSTAN
Naše spálne v 1. tábore. Foto: Ján Matlák. |
Krajina s obyvateľmi, rozlohou oveľa väčšou ako Slovensko,
bez priemyslu a rovnakým kurzom meny (SUM) voči doláru ako
koruna. Hlavným mestom je Biškek (Frunze). Štátna zástava je ako
u všetkých krajín bývalého Sovietskeho zväzu červená v strede s
charkteristickou črtou krajiny jurtou (pastiersky stan s
drevenou konštrukciou pokrytý kožou). Asfaltových ciest je tu
len málo, predovšetkým vo veľkých mestách. O to jednoduchšia je
ich údržba – postačí bager. Dorozumiete sa bez problémov po
rusky. Inak sa používa kirgiština a s deťmi sa dá pekne spíkovať.
Žijú tu z chovu dobytka a poľnohospodárstva. Obchod funguje na
rovnakom princípe ako v celej Ázii, teda v každom meste je
bazár.
Na cestovanie je najvhodnejšie auto. Je aj pár leteckých liniek,
ale nelieta sa podľa poriadku. Keď sa naplní lietadlo, tak letí.
To môže trvať celý deň. Pozor – majú svoj pohľad na dobré
lietadlo. Na druhej strane aj keď to boli vraky, vždy nás
spoľahlivo dopravili na zem. V mestách sa jazdí autami, na
dedinách sú v prevahe kone a osly.
Prekvapujúci je vzťah Kirgizov k bývalému Sovietskemu zväzu.
Neostal v nich odpor k spoločnému obdobiu, ale spomínajú na tie
roky v dobrom. Vďaka Rusku vraj existuje Kirgistan. Pred VOSR a
vznikom Ruska bol tento región stále napádaný a rabovaný rôznymi
kmeňmi. Rusko stabilizovalo situáciu a zároveň nebránilo rozvoju
národnej kultúry, ktorá má hlboké korene. Pri cestovaní krajinou
máte pocit, že polovica ľudí sú policajti a polovica obchodníci.
Vždy sú nápomocní, s dobrým úmyslom však väčšinou narobia viac
šarapaty ako úžitku. Kirgizi žijú celé leto aj s deťmi na
pastvinách v jurtách, kde pasú dobytok. Na zimu sa vracajú do
dedín. Deti chodia povinne do školy. Napriek tomu, že väčšina
obyvateľstva žije len v hlinených domoch, vedomostná úroveň je
dosť vysoká (stretol som 12-ročného chlapca, ktorý sa učí po
anglicky už 7 rokov). Základnou potravinovou surovinou je mlieko
a výrobky z neho vo všetkých podobách. Majú výborný syr a maslo.
Chlieb v klasickej podobe sa síce zohnať dá, ale určite vám
zachutí aj campa porovnateľná s našimi chlebovými osúchmi. |